Autóklíma kisokos - ezt érdemes tudni róla

Autóklíma kisokos - ezt érdemes tudni róla

Hogyan működik az autóklíma? Milyen hűtőanyagot használ a rendszer? Mire kell figyelni a használatánál? Most ezekre a kérdésekre kaphatsz választ.

autóklíma

 

Az autóklíma működése

Az autóklíma egy olyan rendszer, mely hűtőközeget keringetve hőt szállít a jármű utastere felől vagy éppen afelé. A lakásban is megtalálható klímaberendezésekkel ellentétben itt a hűtő vagy fűtő funkció részét képezi a levegő mozgatása is.

Hűtés

A hűtő funkciót az autóklíma következő fő elemei biztosítják:

  • - hűtőközeg,
  • - kompresszor,
  • - kondenzátor,
  • - szárító,
  • - expanziós szelep,
  • - párologtató,
  • - ventilátor.

Az autóklíma két részből tevődik össze: egy magas nyomású szakaszból, illetve egy alacsony nyomású szakaszból. A hűtőközeg egy része folyékony, egy része gáz halmazállapotban van jelen a rendszerben, különböző nyomáson és hőmérsékleten. A rendszer lényegében abból áll, hogy ezt a hűtőközeget keringeti, ami egy helyen felveszi, más helyen leadja az általa szállított hőt.

Előre is elnézést kérek azoktól, akik fizikából vállalható jegyet kaptak annak idején. Irigyellek titeket.

 

A magasnyomású szakasz

A rendszer első állomása a kompresszor. Ezt az elemet a motor főtengelye hajtja meg egy szíj segítségével és az autóklíma bekapcsolásakor elkezdi növelni a hűtőközeg nyomását és hőmérsékletét. A magas nyomású és hőmérsékletű hűtőközeg elindul a kondenzátor irányába. A kondenzátor a motortér elején, a hűtőnél helyezkedik el.

A második állomás: a hűtőközeg keresztülhalad a kondenzátoron, csökken a hőmérséklete, folyékony lesz. Nyomása nem változik. A hűtést a menetszél végzi, ha pedig áll a jármű, vagy a menetszél nem elegendő, rásegít a folyamatra egy ventilátor.

A harmadik állomás a szárító, mely összegyűjti a kondenzátorból távozó, még gáz halmazállapotú hűtőközeget, illetve a rendszerbe került szennyeződéseket és nedvességet is. Ezek meghibásodást, vagy rosszabb hatásfokot okozhatnak.

A negyedik állomás az expanziós szelep, amelyen keresztül haladva folyékonyból gáz halmazállapotúra vált a hűtőközeg (felforr), csökken a hőmérséklete és nyomása. Ezt a jelenséget egyszerű reprodukálni egy sűrített levegőt tartalmazó palackkal is (videó). A palack nagynyomású folyadékot tartalmaz. Ha elkezded kiereszteni, hirtelen gáz halmazállapotúra vált, eközben a palack lehűl. Hasonló jelenséget tapasztalhatsz a gázos airsoft fegyverek töltése közben, vagy amikor lövést adsz le velük.

 

Alacsony nyomású szakasz

Az ötödik állomás a párologtató, amely az utastér közelében helyezkedik el. Ezen halad keresztül a hűtőközeg, amely lehűtő a párologtatót. Egy ventilátor a kültéri levegőt beszívja és keresztül fújja a párologtatón, így hideg levegő jut be az utastérbe.

A lehűlt, gáz halmazállapotú hűtőközeg tovább halad a kompresszor irányába és folytatódik a körforgás. Itt egy angol nyelvű videó, amely mozgásban is megmutatja a rendszert:

 

Fűtés

A fűtőrendszer a motor hűtőrendszerének részét képezi. Ezek vesznek benne részt:

  • - motor,
  • - radiátor,
  • - ventilátor.

A motorból a forró hűtővíz a radiátorba áramlik. A kültéri környezetből beáramló hideg levegőt a radiátorra fújja egy a ventilátor, ami felmelegszik, az utasok pedig boldogabbak lesznek. Túl nagy hőmérséklet esetén megboldogulnak. A hűtővíz visszaáramlik a motorba.

 

Típusok:

  • - kétzónás klíma: A lényege az, hogy a bal és a jobb első üléseknél külön-külön állítható a légkondi.
  • - manuális: Az ON-OFF működési elvű klímákhoz hasonlóan ezt kézzel vezéreljük.
  • - automatikus: Az inverteres klímaberendezésekhez hasonlóan automatikusan szabályozza a működését a beállított értékek elérése és szinten tartása érdekében.
  • - digitális: A régebbi autóknál tárcsákkal vagy fogantyúkkal, mechanikusan állíthattuk be a kívánt hőmérsékletet. Az új modelleknél viszont digitális alapon működik a rendszer, gombokkal állíthatjuk be a hőmérsékletet, és egy kijelzőn látjuk a beállított értéket.

 

Mire kell figyelni az autóklíma kapcsán?

Utántöltés

Az autóklíma elvileg zárt rendszer, valójában azonban szivárog belőle a hűtőközeg. Emiatt folyamatosan ellenőrizni kell a nyomását, és szükség esetén után kell tölteni.

 

Túltöltés

Az autóklíma töltés esetében fontos, hogy megfelelő ponton történjen meg a rendszer nyomásellenőrzése. Ha az alacsony szakaszon mérnek rá, túltölthetik az autóklímát, ez pedig szintén meghibásodást okoz.

 

Szennyeződések a rendszerben

Amennyiben a hűtőrendszerbe szennyeződés kerül, elzáródhatnak a vezetékek, eltömődhet az expanziós szelep, ez pedig a rendszer meghibásodásához vezethet. Szintén meghibásodást okoz, ha a rendszerbe túl sok pára kerül. Ez enyhébb esetben csökkentheti az autóklíma hatásfokát.

 

Szagok

Hűtés során az utastérhez közel / utastérben található párologtatóra a levegőből pára csapódik ki. (Ha megy az autóklíma és egy helyben áll a jármű, jobbik esetben ez okozza az alatta lévő kis tócsát.) Ez a pára ideális környezetet teremt a különböző káros baktérium és a penész számára, így bizonyos időnként nem árt vegyszerrel kitakarítani.

 

Télen is használjuk!

Az autóklímát érintő problémák egy részénél a kiváltó ok, ha huzamosabb ideig nem használjuk. Főként a téli időszakban szokott háttérbe kerülni a klíma, hiszen a fűtéshez nem minden esetben kell üzemelnie. A hosszabb pihenő azonban nem tesz jót a rendszernek. 

 

Milyen hűtőanyag található egy ilyen rendszerben?

A jelenlegi legelterjedtebb hűtőközeg az R134a névre hallgat, amely a korábban használt anyagokkal ellentétben nem rombolja az ózonréteget és a kevésbé járul hozzá a globális felmelegedéshez. Utódja a javított tulajdonságokkal bíró HFO-1234yf, illetve a Totalcar cikke alternatívaként említi a szén-dioxidot is.
 

  • 2019.11.26., Kedd
  • 772

Címkék

Véleményt írok a hírről!

Értékelés :