Keres

Egy teherhajó csatája – Avagy, hogy érinti ez a klíma piacot?

Mint azt bizonyára már mindenki hallotta egy EVER GIVEN nevű óriási konténerszállító teherhajó keresztbefordult a Szuezi-csatornában, ezzel óriási fennakadást okozva a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalán. Gondolhatnánk, hogy mi ebben a nagy szó, hiszen minden nap küzdünk dugókkal a nagyvárosainkban és vannak kerülő utak. 

Itt is biztos van. – Sajnos ez nem ilyen egyszerű.    

 

Mielőtt mélyebben belemennénk az események közvetlen gazdasági következményébe, érdemes egy kicsit megismerkednünk a Szuezi-csatornával és annak jelentőségével. Mivel a napokban, minden jelentősebb hazai és nemzetközi sajtó orgánum foglakozott az üggyel, így igyekszünk nagyon röviden és lényegre törően megtenni mindezt. 
 

Ezt a vízi átjárót 1859 és 1869 között építette a Suez Canal Company. Célja a Vörös-tenger és a Földközi-tenger összekötése volt, ezzel lerövidítve a korábbi általános tranzit időt az Indiai-óceán felől Európa felé akár 8-10 nappal. A csatorna fontosságát mi sem bizonyítja jobban, hogy a világ áruszállításának 10% ezen a tengeri folyosón megy keresztül. Ez kb. 19 000 teherhajó évente, amely napi kb. 50 áthaladó vízi óriást jelent. A Szuezi-csatorna hossza 193.3 km. Az átjáró az Egyiptomi kormány fennhatósága alá tartozik és meghatározó bevételt jelent az ország gazdaságának és ez Európa áruellátás láncolatának egyik fontos eleme.

 

De mi is történt? 

 

 

 

2021.03.23.-án kedden az Ever Given nevű  400 m hosszú és kb. 60 m széles konténer szállító hajó keresztbefordult a csatorna legszűkebb részén, ezzel teljes blokádot kialakítva és megakadályozva az áthaladását a többi hajónak. Ez az a szakasz, ahol normális esetben is csak egy irányban közlekednek az áruszállítók időkapunként váltakozott irányban, 10-15 hajós konvojokban. Belegondolva abba a ténybe, hogy napi 50 szállító jármű halad át itt és a baleset óta a cikk írásakor már eltelt 4 nap, ezt több száz feltorlódott hajót jelenthet és sajnos még koránt sincs itt a vége. A hatóságok folyamatosan dolgoznak azon, hogy kiszabadítsák a beszorult óriást a homokpadok fogságából és a partok túl szoros öleléséből, de eddig sajnos sikertelenül. Az első napokban vontatóhajók jöttek a monstrum kiszabadítására, az elmúlt napokban pedig már munkagépekkel a partszakasz megbontásán is dolgoznak a szakemberek a szárazföldről. A munkálatok egyenlőre még nem értek célt. A dolgokat nehezíti az a tény, hogy a hajó össztömege 200 000 tonna. Ezt a súlyt elképzelni is nehéz. Biztos mindenki látott már húsz-lábas (hosszmérték ) konténert.  Nos, ez 20 000 db ilyen konténert jelenthet a fedélzeten. A következő lépés az lehet, hogy megpróbálják ezeket lerakodni, így könnyítve a súlyon és csökkentve a hajó merülésén. Nem is lenne ezzel a folyamattal probléma, ha nem kellenének hatalmas daruk a művelethez, melyeknek a hajó oldalához kellene igazodniuk és ott ugye most víz van. Ezeknek az információknak a tudatában sajnos még az is előfordulhat, hogy még akár 1-2 hétig is folytatódik a mentő hadművelet. 

EVERGREEN vagy EVER GIVEN?

Csak egy gyors kitekintés a nevek tisztázására. A sajtóban ezen a két néven találkozhatunk az esetünk főszereplőjével. A tény az, hogy főhősünk oldalára nagy betűkkel az EVERGREEN felírat van felfestve. Ez a hajótársaság neve, Evergreen Marine Corporation. A hajó pedig az Ever Given névre van keresztelve. Így utóbbi a helyes. 

 

 

Felmerülhet bennetek a kérdés, hogy rendben, ezt mind tudtuk, de hol kapcsolódik ez a Magyar klíma és hőszivattyú piachoz? Természetesen ott, hogy a hazai klíma és hőszivattyú nagykereskedő cégek ebben az időszakban készülnek fel árualappal a tavaszi/nyári csúcs keresletre és alapozzák meg a stabil és folyamatos kiszolgálást. Ennek az incidensnek köszönhetően viszont a szállítmányok beláthatatlan időt csúsznak ezzel okozva esetleges készlethiányokat az ellátási láncolatban. Ne gondoljuk azt, hogy itt csak 1-2 hétről beszélünk. A helyzet ennél sokkal bonyolultabb. A feltorlódott több száz teherhajó egyszerre akar majd áthaladni a Szuezi-csatornán, egyszerre érnek a kikötőkbe, egyszerre akarnak lerakodni és vámolni is és utána egyszerre kell áruikat közúti vagy vasúti úton a célba juttatni. Ennek sajnos fizikai korláti vannak és további csúszásokat fog eredményezni.

Azoknak a szállítmányoknak az esetében sincs ez másképp, amik az események következtében más hajózási útvonalakon érik el Európát, hiszen a kikötőbe érkezéstől kezdve ugyan azok az akadályok gördülnek eléjük azzal kiegészítve, hogy 8-10 nappal többet töltöttek a tengeren/óceánon és még a szállítási költség is magasabb lesz.

 

Apropó szállítási költség. A kialakult vírushelyzet következtében a távol-keleti szállítások költsége egy év alatt a hatszorosára emelkedett. Ez sajnos minden onnan érkező termék árán látszódik, látszódni fog, jelentős áremelkedés formájában. 

 

 


Mit tehetünk mi átlagemberek? Gondolkozzunk időben! Klímavásárlás esetében ne várjuk meg azt, hogy beköszöntsön a kánikula. Keressünk klímaszerelőt még most! A téli készletek még tartanak a nagykereskedőknél, most még csak mérsékelt a hiány. Az áremelések is csak ezután jönnek. Ha időben lépünk akkor akár több tízezer forintot is spórolhatunk. Arról pedig ne feledkezzünk meg, hogy most még a szerelőknek is van szabad kapacitása, így nem kell heteket vagy akár hónapokat várni, hogy a légkondi a megfelelő helyére kerüljön. Ennek nehézségeiről ebben a cikkünkben olvashattok.
 

Ne feledjétek. Klíma és hőszivattyú berendezésre igénybe vehető az állam által biztosított Otthonfelújítási Támogatás, mellyel akár 50%-ot is spórolhatunk a telepítés során.   


 Kövess minket Facebook oldalunkon, csatlakozz a Klímás kérdések és válaszok - klimaTIPP.hu csoporthoz és iratkozzon fel körlevelünkre, hogy értékes tudással és nyereményekkel gazdagodj. 

Ha tetszett a cikk értékeld a csillagokkal és hagyj egy kommentet a részünkre. Segítsd munkánkat azzal, hogy megosztod velünk véleményed.

Ha kérdésed, vagy javaslatod van, lépj kapcsolatba velünk e-mailben. 

 

  • 2021.03.27., Szombat
  • 2986

Címkék

Véleményt írok a hírről!

Értékelés :

Keressen cikkeink között :

Legolvasottabb hír :